Yogastijl | Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een actieve en dynamische yogastijl waarbij men vertrekt vanuit het lichaam om stilte en rust te creëren in het hoofd. Het lichaam is tijdens de practice constant in beweging, op het ritme van de adem, van de ene yogahouding naar de andere.

 

Sri T. Krishnamacharya (18/11/1888 – 28/02/1989), student van Ramamohan Brâhmachâri (Tibetaans yogi en legendarische guru), was de eerste die tijdens de yogapraktijk adem en beweging bewust samenbracht en kan daarom gezien worden als de grondlegger van de Vinyasa yogastijl.

 

Ramamohan Brâhmachâri bestudeerde Patanjali's Yoga Sutra's en de oude tekst getiteld Yoga Korunta van Vamana Rishi en leerde zijn student Sri T. Krishnamacharya over de vroege tradities van Ashtanga Yoga.

 

In het Sanskriet betekent 'asht' acht en 'ang' ledematen. Ashtanga Yoga of de acht ledematen van yoga, of het achtvoudige pad, zoals vermeld in de Yoga Sutra's van Patanjali, is een getest en effectief hulpmiddel om een gedisciplineerd leven te leiden, lijden te verlichten en zelfrealisatie te bereiken.

 

Ashtanga Vinyasa Yoga werd populair dankzij K. Pattabhi Jois (1915-2009), student van Sri T. Krishnamacharya en grootvader van Sharath Jois. Ashtanga Vinyasa yoga omvat een aantal series van yogahoudingen. In deze yogastijl worden dezelfde yogahoudingen (serie) in dezelfde volgorde uitgevoerd met tussen de yogahoudingen bewegingen die vastliggen.

 

In Vinyasa Yoga wordt meer aandacht besteed aan tussenstappen en voorbereidingen op yogahoudingen (Vinyasa Krama). Met aandacht wordt door de docent een serie yogahoudingen en bewegingen uitgewerkt rond een bepaald thema, aangepast aan de yogastudent(en), met voorbereidingen op en tussenstappen naar een yoga(eind)houding. 

 

De ujjayi adem verbindt samen met de beweging iedere yogahouding tot een flow. De bandha's ondersteunen de adem, beweging en de yogahouding en brengen samen met de ujjayi adem innerlijke kracht, ruimte, ontspanning en stilte.

 

Vinyasa yoga is een pittige yogastijl. Net doordat Vinyasa yoga fysiek best wel intensief is, leert het beoefenen van Vinyasa yoga ons op zoek te gaan naar de middenweg, het evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Via de middenweg brengt het ons in balans en dichter bij onsZelf. Om het effect ten volle te kunnen beleven is de praktijk het belangrijkste. Dus oefenen, oefenen, oefenen... 

 

Vinyasa Yoga zuivert het lichaam, versterkt je kracht en lenigheid en helpt je in harmonie te zijn met jezelf en je omgeving.

De asanas worden beoefend met aandacht voor de ujjayi ademhaling, bandha's en drishtis.

 

Vinyasa Yoga brengt rust en ontspanning, het verbetert je lichaamshouding en ontwikkelt een dieper bewustzijn.

Het is een yogastijl voor mensen die graag bewegen en sporten. 

 

Lessen Vinyasa Yoga Brugge

Yogadocent | Vanessa Barbier (°1973)

Na mijn danshumaniora ('91) studeerde ik reclamevormgeving aan het Sint-Lucas in Gent. Later (2003) volgde ik de AALO Allround Groepsles teacher training. Als zelfstandig ondernemer combineerde ik met plezier een aantal creatieve jobs. Ik werkte als reclamevormgeefster, decostyliste, tapijtontwerpster en aerobicdocent. 

 

Ik genoot van iedere creatieve uitdaging maar toch was er ook altijd een zekere onrust in mij. Stilstaan was een stap achteruit, dacht ik. En dus wou ik non-stop vooruit.

 

Het was dus zeker geen toeval toen Ashtanga yoga (via Alberto Paganini) op mijn pad kwam in 2007 maar een logisch gevolg. De fysieke uitdaging, het bewust aanwezig zijn in je lichaam, letterlijk met beide voeten op de grond staan, het maakte mij op alle vlakken sterker en rustiger.

 

Mijn vinyasa yogabeoefening vandaag is na mijn opleidingen vooral gegroeid uit dagelijkse beoefening en zelfstudie. Ik had het geluk reeds workshops en lessen te mogen volgen bij Neva Ingalls, David Swenson, Robert Boustany, Shiva Rea, Manju Jois, Chris Chavez, Frank Loeffen .... en John Scott.

En dankzij social media en youtube is het vandaag de dag zo gemakkelijk geworden om online te leren van zoveel mooie dedicated teachers die hun kennis met veel liefde delen, ik verwijs graag naar Maty Ezrati (+), Kino MagGregor, Laruga Glaser, Eddie Stern en Lotta Sebzda.

 

In mijn lessen pas ik de traditionele Ashtanga yogatechnieken toe die bijdragen tot het creëren van stilte, namelijk asana, vinyasa (movement, counting, bandha & ujjayi breath) en drishti, en baseer ik mij op mijn persoonlijke ervaring van het effect van vinyasa yoga bij chronische vermoeidheid en pijn.

 

Voor mij is vinyasa yoga de intentie om voor jezelf te zorgen met aandacht, liefde en respect (yama en niyama) en met geluk (sukha - samadhi) als gevolg. 

 

Tijdens je vinyasa yogabeoefening ga je op zoek naar de balans tussen één, jezelf uitdagen en twee, vermijden om jezelf te wringen in een houding waar je het liefst zo snel mogelijk terug uit wil.

 

1/ IF IT DOESN'T CHALLENGE YOU IT DOESN'T CHANGE YOU.
2/ IF YOU GET TIRED LEARN TO REST NOT TO QUIT.
 

Velen verwijzen naar vinyasa yoga als een yange yogastijl, wat volgens mijn beoefening, beleving en ervaring niet helemaal correct is. Tijdens je vinyasa yoga beoefening ga je op zoek naar balans, en wanneer je in balans bent zijn zowel yin als yang aanwezig. Het gaat dus niet enkel om fysieke inspanning tijdens je vinyasa beoefening, in tegendeel, de inspanning is het gemakkelijkste stuk ;), maar onstpanning vinden, vertragen, oprecht aanwezig zijn en jezelfs niet verliezen tijdens je beoefening is de grootste uitdaging.

 

Het is dus veel correcter om Vinyasa Yoga te omschrijven als een meditatie in beweging, "The practice is not an axcercise, it is a meditation in motion" > Flow with Life - John Scott.

 

Ik hou ervan om mensen uit te dagen hun grenzen te verleggen maar evengoed hen er op te wijzen het kalmer aan te doen indien een houding voor hen niet meer comfortabel aanvoelt. Ik probeer in mijn lessen mensen in contact te brengen met hun lichaam, hun denken en voelen. Dit doe ik aan de hand van yogatechnieken, yogahoudingen en ademhalingsoefeningen.

 

Met yoga starten vergelijk ik soms met het aanleren van een taal. Het vraagt oefening, veel geduld en discipline. De signalen van het lichaam leren lezen doe je stap voor stap en zonder schrik om fouten te maken. Luister naar je lichaam, het liegt nooit.

 

Wat je op je yogamat leert, neem je mee in je dagelijkse leven waardoor je energieker, bewuster en relaxter bent in iedere situatie.

 

Fotoboek Ashtanga Vinyasa Yoga

Contacteer Vanessa Barbier voor meer yoga-info

IF YOU GET TIRED LEARN TO REST NOT TO QUIT.

Your practice your rules