Yogastijl | Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een actieve yogastijl gebaseerd op de traditionele dynamische yogastijl Ashtanga Vinyasa Yoga (Sri K. Pattabhi Jois). In Vinyasa yoga en Ashtanga yoga vertrekken we vanuit he lichaam om stilte te creëren in ons hoofd. We bewegen, op het ritme van de adem, van de ene houding naar de andere.

 

Ashtanga Yoga is een héél sterk en krachtig systeem. Juiste visie en inzicht bekom je via juiste intentie en juiste inspanning. Net doordat Ashtanga yoga zo'n intensieve yogastijl is leert het beoefenen van Ashtanga yoga ons op zoek te gaan naar de middenweg, het evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Via de middenweg brengt het ons in balans en dichter bij onze waarheid. Om het effect ten volle te kunnen beleven is de praktijk het belangrijkste. Dus oefenen, oefenen, oefenen... Practice and all is coming!

 

Bij Ashtange Yoga wordt gewerkt in series van yogahoudingen. Dezelfde yogahoudingen worden in dezelfde volgorde uitgevoerd met tussen de houdingen bewegingen die vastliggen (vinyasas). Iedere beoefening start met zonnegroeten. De ujjayi ademhaling is een onmisbaar gegeven die iedere houding en beweging verbindt. De bandhas ondersteunen de adem, beweging en de houding en brengen samen met de ujjayi adem innerlijke kracht, ruimte en ontspanning.

 

Bij Vinyasa Yoga is de persoonlijke inbreng en benadering van de docent meer aanwezig. Met aandacht wordt door de docent een serie houdingen uitgewerkt rond een bepaald thema. 


Vinyasa Yoga zuivert het lichaam, versterkt je kracht en lenigheid en helpt je in harmonie te zijn met jezelf en je omgeving.

De asanas worden beoefend met aandacht voor de ujjayi ademhaling, bandhas en drishtis.

 

Vinyasa Yoga brengt rust en ontspanning, het verbetert je lichaamshouding en ontwikkelt een dieper bewustzijn.

Het is een yogastijl voor mensen die graag bewegen en sporten. 

 

Lessen Vinyasa Yoga Brugge

Yogadocent | Vanessa Barbier (°1973)

Na mijn danshumaniora ('91) studeerde ik reclamevormgeving aan het Sint-Lucas in Gent. Later (2003) volgde ik de AALO Allround Groepsles teacher training. Als zelfstandig ondernemer combineerde ik met plezier een aantal creatieve jobs. Ik werkte als reclamevormgeefster, decostyliste, tapijtontwerpster en aerobicdocent. 

 

Ik genoot van iedere creatieve uitdaging maar toch was er ook altijd een zekere onrust in mij. Stilstaan was een stap achteruit, dacht ik. En dus wou ik non-stop vooruit.

 

Het was dus zeker geen toeval toen Ashtanga yoga (via Alberto Paganini) op mijn pad kwam in 2007 maar een logisch gevolg. De fysieke uitdaging, het bewust aanwezig zijn in je lichaam, letterlijk met beide voeten op de grond staan, het maakte mij op alle vlakken sterker en rustiger.

 

Mijn vinyasa yogabeoefening vandaag is na mijn opleidingen vooral gegroeid uit dagelijkse beoefening en zelfstudie. Ik had het geluk reeds workshops en lessen te mogen volgen bij Neva Ingalls, David Swenson, Robert Boustany, Shiva Rea, Manju Jois, Chris Chavez, Frank Loeffen .... en John Scott.

En dankzij social media en youtube is het vandaag de dag zo gemakkelijk geworden om online te leren van zoveel mooie dedicated teachers die hun kennis met veel liefde delen, ik verwijs graag naar Maty Ezrati, Kino MagGregor, Laruga Glaser, Eddie Stern en Lotta Sebzda.

 

In mijn lessen pas ik de traditionele Ashtanga yogatechnieken toe die bijdragen tot het creëren van stilte, namelijk asana, vinyasa (movement, counting, bandha & ujjayi breath) en drishti, en baseer ik mij op mijn persoonlijke ervaring van het effect van vinyasa yoga bij chronische vermoeidheid en pijn.

 

Voor mij is vinyasa yoga de intentie om voor jezelf te zorgen met aandacht, liefde en respect (yama en niyama) en met geluk (sukha - samadhi) als gevolg. 

 

Tijdens je vinyasa yogabeoefening ga je op zoek naar de balans tussen één, jezelf uitdagen en twee, vermijden om jezelf te wringen in een houding waar je het liefst zo snel mogelijk terug uit wil.

 

1/ IF IT DOESN'T CHALLENGE YOU IT DOESN'T CHANGE YOU.
2/ IF YOU GET TIRED LEARN TO REST NOT TO QUIT.
 

Velen verwijzen naar Ashtanga yoga als een yange yogastijl, wat volgens mijn beoefening, beleving en ervaring niet helemaal correct is. Tijdens je vinyasa yoga beoefening ga je op zoek naar balans, en wanneer je in balans bent zijn zowel yin als yang aanwezig. Plus het concept van yin&yang heeft een chinese oorsprong, terwijl yoga zijn traditie vindt in India. Los daarvan, het gaat dus niet enkel om fysieke inspanning tijdens je vinyasa beoefening, in tegendeel, de inspanning is het gemakkelijkste stuk ;), maar onstpanning vinden, vertragen, oprecht aanwezig zijn en jezelfs niet verliezen tijdens je beoefening is de grootste uitdaging.

 

Het is dus veel correcter om Ashtanga Vinyasa Yoga te omschrijven als een meditatie in beweging, "The practice is not an axcercise, it is a meditation in motion" > Flow with Life - John Scott.

 

Ik hou ervan om mensen uit te dagen hun grenzen te verleggen maar evengoed hen er op te wijzen het kalmer aan te doen indien een houding voor hen niet meer comfortabel aanvoelt. Ik probeer in mijn lessen mensen in contact te brengen met hun lichaam, hun denken en voelen. Dit doe ik aan de hand van yogatechnieken, yogahoudingen en ademhalingsoefeningen.

 

Met yoga starten vergelijk ik soms met het aanleren van een taal. Het vraagt oefening, veel geduld en discipline. De signalen van het lichaam leren lezen doe je stap voor stap en zonder schrik om fouten te maken. Luister naar je lichaam, het liegt nooit.

 

Wat je op je yogamat leert, neem je mee in je dagelijkse leven waardoor je energieker, bewuster en relaxter bent in iedere situatie.

 

Fotoboek Ashtanga Vinyasa Yoga

Contacteer Vanessa Barbier voor meer yoga-info

Yoga is 99% practice and 1% theory

practice, practice, practice #vinyasayoga #ashtangavinyasayoga